19 augusti, 2009

.:I'm All Smiles:.

05.00 var klockan när little miss sunshine slog upp sina stora blå idag. Klarvaken.
Vände på mig för att pressa näsan så långt in i kudden som bara var möjligt. Läänge låg jag och jobbade stark för att intala mig förnekelsen om att jag faktiskt var vaken. Men möjligheten att kunna somna om var jobbigt långt borta. Fan. Tillslut tvingade jag migsjälv och alla eftersläntrande valkar ur sängen.

Jobbet idag förde mig och en sommarvikarie till Ica Kvantum för stor veckohandling till en bråkdel av alla våra vårdtagare. När jag stod/hängde till hälften nerkrypt i frysdisken med färdigmat bland kyckling Jakob, Familjen Dafgårds kåldolmar, Felix Lax med solgulsås och djupfryst Norsk Fisksoppa så stod på andra sidan frysdiskansvarig personal och packade upp varor. Det här är en person jag ofta gråter ut hos och utnyttjar då vårdtagarnas krav och önskemål till synes är ouppnåliga pga att frysdisken för mig är outforskat territorium.

När jag återvänder upp från frysdiskens botten får vi ögonkontakt och hon utbrister:
-Herre Gud vad fin du är i håret! Vilken förändring, jättefräscht. Du är verkligen jättefin i det!
- Tack! Säger jag överlycklig med det största leendet mitt ansikte någonsin kunde uppbåda. I samstämd kör med ngnannan...
Brevid henne står en annan av mina kollegor som mkt uppenbart tatt åt sig av det uttalade och genast börjar utveckla en promemoria om sin nya look. Frystjejen vände sig mot henne nickade instämmande.
SHIT! Tänkte jag, det var inte mig hon pratade med. Jag flydde generat platsen mumlandes mantrat "Gud vad pinsamt. Gud vad pinsamt. Gud vad pinsamt". Gömde mig bakom en hylla långt bort och låtsades vara mkt intresserad av texten på whatevervara närmast mig. Efter en stund kikade frystjejen fram bakom hyllan och sa mkt konstaterande: - Men det var dig jag sa det till!

Jag kan inte annat än att lamslås av så fantastiska människor som går långt utanför den ursvenska typmallen och ger sina medmänniskor helt otvungna komplimanger på det viset. Sånt imponerar på mig. Då jag upplever svenska kvinnor i största allmänhet, alldeles för sjukt missunsamma på det viset. Ser de ngn som de tycker är snygg, letar de per automatik ist upp alla fel och brister, ist för att faktiskt kunna dela med sig av sitt gillande och låta det stanna där.
Vare sig detta faktiskt var menat till mig, lr om hon bara var snäll som sa det när hon insåg att jag oxo tackade, ^^ Så har det här hållt mig glad hela dagen. Alltså verkligen värt det!

Gör ngn glad!

1 kommentar:

  1. Det här går ju som på räls! :)

    Uppenbarligen en uppmärksam frysdiskare! Du bidde tå töt i ditt nya hår.. ^^
    Och visst är vi alla för dåliga på att ge varann komplimanger! Mera sånt!! Ett leende smittar!

    SvaraRadera